منتدى الصيد و الهوايات
شكلك كدا بتلف كتير فى المنتدى ومش ناوى تسجل ياحلو
اشترك معانا دلوقتى

منتدى الصيد و الهوايات
شكلك كدا بتلف كتير فى المنتدى ومش ناوى تسجل ياحلو
اشترك معانا دلوقتى

منتدى الصيد و الهوايات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الصيد و الهواياتدخول

منتدى الصيد و الهوايات

descriptionbjboالسلام عليكم انا عضو جديد واتشرف باني هنا

more_horiz
اعرفكم بنفسي الاسم بهاء الدين احمد المدينه اسيوط
انا بصيد في مكانين 1-الترعه الابراهيميه 2- ترعه جنبها اسمها المشروع الرئيسي الموسم الماضي كنت بصيد منه مبروكه بالخبز وكانت شغاله معي في وقت العصر حتي المغرب وكنت بروح البيت لان اهلي لا يوافقو علي بقائي لفترات اطول
اما هذا الموسم لا يوجد مبروكه لا وزارة الزرااعة لم تهتم هذا الموسم بسبب اوضاع البلد
اما هذا الموسم انا بصتاد من الترعه الابراهيميه
واغلب من يهوي الصيد في منتقتي يصتاد بالطعم الافرنجي وهو الزفر
السمك الموجود بلطي واغلب انواع التي ذكرت في المواضيع السابقه في المنتدي
عندي استفسار رايت انواع التطعيم بالدود منها الكفته -العنكبود
ونحن نستخدم طعم واحد اي دوده واحده تدكك في الصنارة الي جزء من الخيط ويترك باقي الطعم خارج السن
ولا نصتاد بالريم ولا العجين ولا الغله جبرت العجين والغله ولم تفلح معي او ربما مستعجل واحب طريقتي الاولي

descriptionbjboرد: السلام عليكم انا عضو جديد واتشرف باني هنا

more_horiz
اهلاا بيك استاز بهاء وبكل اهل اسيوط اجدع ناس والله نورت المنتدى ونتمنى لك قضاء وقت ممتع معنا وللرد على اسئلتك فالاجابة كالاتى:

1- انواع الطعوم كثيرة ومختلفة ومتنوعة فمنها كما ذكرت الريم والعجائن والعيش والغلة والمصران ووغيرة لاكن حضرتك المفروض تختار الطعم على حسب نوع السمك الى نازل لية والدور الى حضرتك علية لئن فى حاجات بتقيدك مش كل الطعوم بتشتغل فى مكان واحد فى ادورا بيشغل فيها وادورا تانية لىء
وطبعا ملك الطعوم فى النيل او العزب عموما الدود ولاكن بردة تطعيمة بيختلف مع وجود السمك الى هتشتغل علية فمثلا لو حداف يفضل انك تدكك الطعماية فى الغزل كويس وتخلى حتة صغيرة مدلدلة علشان السمك ميخطفش منك ويجرى وبتختار الطعماية الكبيرة اما لو فل بتختار الطعماية القصيرة ولو بلطى يفضل تدلدلة الطعماية زى مقلت لحضرتك الدور ونوع السمك هو الى بيحدد هتشتغل ازى فالعنكبوت مثلا عايز ادوار بياض او انوم وعايز الحداف اكتر من الفل
عموما يارب اكون قدرت اوصل معلومة واى استفسار انا تحت امرك
ودة صورة لطرق تطعيم مختفلة للطعم الدود يارب تفيدك[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

تقبل تحياتى

descriptionbjboرد: السلام عليكم انا عضو جديد واتشرف باني هنا

more_horiz
اشكرك استاذ سيمون علي الافاده
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد