منتدى الصيد و الهوايات
شكلك كدا بتلف كتير فى المنتدى ومش ناوى تسجل ياحلو
اشترك معانا دلوقتى

منتدى الصيد و الهوايات

منتدى الصيد و الهوايات

الرئيسيةالبوابةالأحداثالمنشوراتبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

الصيد بطريقة التشميط

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

السيرة الذاتية : اعشق صيد الاسماك لدرجة الجنون ومستعد للذهاب الى اى مكان بة صيد وفير احب التعرف على اصدقاء جدد باستمرار مدام صداقة لا يدخل بها اى مصالح واعشق ايضا الالكتريونيات
ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: الصيد بطريقة التشميط   نوفمبر 26th 2012, 20:45

بمناسبة حلول الشتاء والتاكيل بيكون ضعيف شويا قلت اعمل الموضوع دة وهو الصيد بطريقة التشميط
والتشميط عبارة عن طريقة للصيد زى الغماز والحداف ودة بيكون من غير طعم طيب لما هو من غير طعم السمكة هتيجى ازى انا اقولكم التشميط اوما يسمى ( بالتلطيش ) من اسمة بتشمط حاجة او بتطلطش فى حاجة ودة بيكون عن طريق عمل سبحة والسبحة دة عبارة عن وش طويل نازل منة اكثر من صنار لا يقل عن 10 صنانير فوق بعض ورملهم عادى زى مبنرمل اى وش والصنار بيكون مقاس كبير اسمة صنار تشميط والرصاص بيكون من فوق السبحة عادى جدا وبدخل السبحة فى خية بردة عادى اكنك بتركب وش عادى جدا وبعض الناس ممكن تضيف فى اخر السبحة رصاصة بلية صغيرة بس دة مش لازم برحتك انت وبتريحها فى المياة حوالى دقيقة وبعدين تنتش مرة واحدة اكنك معاك اكل وبتشكم وانتا وحظك ممكن الصنار يدخل فى سمكة وممكن لا ولو شبك ممكن يشبك فى ديلها بطنها ظهرها هى وحظها المهم الصنار بيدخل فى جسمها
بس ناس كتير بتقول انة حرام واللة اعلم وبيعللوا ذلك لئنك بتاخد السمكة غصب عنها ودة فعلا لو فى سمكة فى المكان لازم هتشبك وتجيبها انما حرام ولا حلال اللة اعلم مفتيش بس انا شخصيا مش بحبة ولا بستخدمة للاسباب الاتية:

1- مش ممتع ومفهوش فن زى التاكيل
2- اضرارة كتير ممكن وانتا بتضرب بالسبحة تموت اسراب من السمك الصغير تصادف مرورة لئن السبحة والنتشة بتكون شديدة فبتفرتكة
3- ممكن تجرح سمكة ومتشبكش كويس فبالتالى مش هتيجى معاك وبعد كدا هتموت

الغزل المستخدم :
الماكينة مش اقل من 60
الرمال مش اقل من 50
علشان ممكن يوقع سمك ثقيل فوق ما تتصور لئنة عامل زى الشبكة بيجيب الموجود فى المكان

ملحوظة :1- هذة الطريقة من الطرق الممنوعة والى بيعاقب عليها القانون ياعنى لو صادف مرور لنش للمسطحات وشافك ممكن يكون فيها قضية

2- الموضوع محتاج حرفنة شويا واختيار ارض اودور سالك مفهوش حوش كتير علشان الغشم ممكن يؤدى الى كسر العود

واللة الموفق

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]simonelmistro
ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 15th 2013, 02:20

هذا النوع من الصيد حراااااااااااااام واشكرك يا صديقى العزيز
ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 15th 2013, 02:21

انا احمد مصباح . مشترك جديد ولكن والحمد لله صياد قديم. اتمنى ان اكون من اصدقاء المنتدى
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

السيرة الذاتية : اعشق صيد الاسماك لدرجة الجنون ومستعد للذهاب الى اى مكان بة صيد وفير احب التعرف على اصدقاء جدد باستمرار مدام صداقة لا يدخل بها اى مصالح واعشق ايضا الالكتريونيات
ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 15th 2013, 16:20

ياباشا اتشرفنا بمعرفتك ولو قريب مننا يكون لينا شرف طلعة مع بعض انشاء اللة
اهلاا بيك وسط اهلك واخوانك

ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 18th 2013, 16:46

صديقى العزيز : طلب هام : انا عايز أتأكد ان صيد التشميط فعلاً حرام. أنا عن نفسى حاسس انه حرام مع اننى كنت من بارعى الصيد بالتشميط وطلعته منه احجام كبيرة ولكن بقالى سنة تقريباً من عايز اصطاد تانى بنظام التشميط لأننى حاسس انه حرام. أنا استفت قلبى وارى انه شيئ حرام . الرجاء ابلاغى رأيكم فى هذا الامر.
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 18th 2013, 20:51

ازيك يا ابو حميد عامل ئية واخبارك ئية يارب تكون فى احسن حال واللة يااخى من ناحية السمك منقدرش نجزم انة حرام لئن دة بردة رزق وربنا بعتهولك مهو الى بيعلل انة حرام بيقول علشان بتاخد السمكة غصب عنها طيب مالشبكة بتعمل نفس الشىء والتاكيل بيغرى السمكة و يخدعها انا شايفة انة لية اضرار لاكن مش حرام زى مقلت فى موضوعى ممكن يموت اسماك صغيرة كثيرة وممكن يجرج سمكة ومتجبهاش وتموت بعد كدا وانا عن نفسى مش بحبة علشان مش ممتع ومفهوش فن دة مجرد راى مش اكتر بس ماهو الى اجتهاد وتحليل بالعقل والمنطق
واللة اعملم مقدرش اجزم ان كان حرام ام حلال مستنى ردك انتا شايف ئية فى الكلام صح وئة غلطويارت لو فى عضو لية رائى اخر يشركنا بية علشان نستفيد كلنا

ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 20th 2013, 15:33

صديقى العزيز : انا موافقك الرأى تماماً فى كل اللى انت قلته ولكن مش عارف والله كل ما اجى افكر فى الموضوع ده استفت قلبى وبصراحة اشوف ان هو حاجة غلط. تعرف اكتر مرة حسيت ان هو حرام امتى فى اثناء موسم بخ البيض او بخ الصغار بالنسبة للسمك البلطى بالذات لما آجى اطلع سمكة بلطى وتبخ صغارها على ايدى . ازعل قوى ساعتها. انا مش عارف على العموم انا هحاول اسأل حد تانى يفيدنا فى هذا الامر وجزاك كل خير على التواصل.
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 20th 2013, 15:54

فعلا موضوع البخ دة بيخلى السمك واللة مش كلام يصعب عليا جدا اهى دة من ضمن الاضرار زى مقلتلك هو مؤزى فعلا انما مش حرام واللة اعلم ياريت لو وصلت لحل تقولى من باب العلم بالشىء انا كدا كدا مش بشمط اصلا بس لو حرام لازم تعرف السبب مش حرام وخلاص ومشكور على المتابعة

ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 21st 2013, 04:13

واحد زميلنا بسم الله ما شاء الله مطلع سمكة قشر بياض 70 كيلو والله العظيم بلا مبالغة وانا معايا صورتها على الكمبيوتر وعايز ارفعها على الموقع بس مش عارف. الرجاء ابلاغى بطريقة وضع الصورة حتى يتمكن الجميع من رؤيتها.
للعلم : السمكة طالعة من بحر المنصورة وطالعة تشميط ولولا وجود مركب كانت راحت ولكن لحسن حظه ان كان فيه مركب واقفة ساعة ما ضربها واخذته هو والمركب بعيد جداً وبعد اكثر من ساعة ونصف الحمد لله طلعها. انت مش هتصدق حجمها الا لما تشوفها وهى معايا على الموبيل.
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 21st 2013, 13:04

مشاء اللة ئية الكلام الجميل الى يفتح النفس دة ربنا يبركلة فيها يارب مصدئق طبعا لئنى ختها قبل كدا بنفس الحجم من المنيا بس كنت نازلها مخصوص اضرب على قشر البياض والحمد اللة ربنا وفقنى طعمت بشير وطعمت سعتها بقرقور صغير ودخلت علية كان معيا غزل 90 ورمال 60 والحمد اللة جبتها دة كان من 5 سنوات بالنسبة للصورة طبعا عايزين نتمع بيها شايف المكان الى بنكتب فية الرد هتلئى فوق شوية رموز كدا زى B / U تمام اقف بالماوس عليهم واحدة واحدة لغاية متلئى واحدة مكتوب عليها حفظ صورة تقريبا فى النصف شكلها صورة وعليها علامة السيف هدوس هتفتح مربع تختار برويز وتختار الصورة من على الكومبيوتر من مكان مهى موجودة وبعدين تدوس ابلود هتفتح صفحة نت تاخد الرابط الى مكتوب فوق كوبى وهتحطهنا بيست فى الرد وبكدا الى هيدوس على الرابط هيشوف الصورة فى موقع الابلود الى رفعت فية متنظرين الصورة متتاخرش علينا

ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 22nd 2013, 15:57

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
صورة سمكة قشر بياض كبيرة من بحر المنصورة يوم 10 فبراير 2013
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 22nd 2013, 18:20

مشاء اللة مشاء اللة مشكور على رفع الصورة وربنا يباركلة فيها يارب

ahmed mosbah
صياد جديد
صياد جديد

ذكر
الميزان

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 23rd 2013, 08:17

مشكور على افادتك لى لكيفية رفع صورة وربنا يبارك لك. انا عايز اسأل سؤال :
هل صيادة الريم بتنفع فى اى مية المهم انها تكون مياة جارية بس ؟؟؟؟؟ ولا ليها مواصفات تانية .
وموسم الصيد بالريم بيبدأ من إمتى بالضبط ؟
اسمح لى صديقى العزيز : الفترة القادمة هبقى اسأل أسئلة كتير شوية عن الصيد وكده واتمنى الا تنزعج ولا تمل من الاجابة على هذه الاسئلة. انا اعشق الصيد بجنووووووووووووووووووون وعايز اعرف كل خباياه
simon2008
مشرف متميز
مشرف متميز

ذكر
الثور

مُساهمةموضوع: رد: الصيد بطريقة التشميط   فبراير 23rd 2013, 10:15

اهلاا بيك صديقى العزيز انا تحت امرك وتحت امر اى عضو فى اى سؤال كلنا هنا اسرة واحدة بنفيد ونستفيد
اما بالنسة لئسئلتك اولا اتقفنا ان الريم دة مش بيخش علة غير الاسماك اكلة النباتات زى البلطى يبئى لازم يكون الدور بتاع حاجة من دول مثلا دور بلطى مش نروح دور رعاد او قرارقير وناكل ريم ثانيا بيكون لية ادوار معينة علشان يشتغل كويس معاك فسئل على اقرب مكان ليك يكون دور ريم و أفضل وقت لصيد الريم فى الصيف و يكون الجو حار ويفضل ساعة الظهيرة والعصر انما بيشتغل من طالعة الشمس حتى الغروب وفى اقاويل انى فى الشتاء بيشتغل غلطاط علشان المعروف انى الريم مكانة على حافة الانهار وطبعا المياة بتخس فى الشتاء فالبتالى الشمس بيحرق الريم الموجود فى المياة والسمكة بتكون محتاجة لحاجة خضراء تاكلها بس بصراحة انا مجربتش الموضوع دة واللة اعلم فالتاكيل فى الشتاء بيكون غلطاط و ضعيف جدا واكثر صيد الشتاء تشميط واللة الرزاق يارب اكون افتك

الصيد بطريقة التشميط
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1